مهمترین اعمال نیمه ماه رجب/ حاجتهای خود را امروز طلب کنید
مادر داود گفت: او را بردم خدمت حضرت صادق(ع) آن جناب فرمود: منصور حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) را در خواب دید. به او فرمود: پسرم را رها کن و گرنه تو ا در آتش میافکنم. منصور زیر پای خود احساس آتش کرد؛ از این رو بسیار پشیمان شد و به همین دلیل تو را آزاد کرد.
یکی از کارهایی که به انجام آن در سومین روز از ایام البیض ماه رجب سفارش شده، اعمال «ام داود» است. سید بن طاوس در کتاب «الاقبال الاعمال» در این باره نوشته است:
از روایاتی که درباره دعای نیمه رجب رسیده، یکی این است که منصور وقتی عبدالله بن حسن و گروه دیگری از فرزندان ابیطالب را زندانی کرد، و دو فرزند عبدالله، محمد و ابراهیم را کشت، از آن جمله داود بنحسنابنحسن را نیز گرفت. این داود، پسر دایه حضرت صادق(ع) بود. زیرا مادر داود، حضرت صادق(ع) را با شیر همین بچه شیر داده بود.
داود را در غل و زنجیر بردند. مادرش گفت: مدتها از نظرم دور بود و در عراق در زندان به سر میبرد، هیچ خبری از او نداشتم، پیوسته دعا و زاری میکردم و از خداوند تقاضای نجات او را مینمودم. از دوستان متدین که اهل عبادت و کوشش در راه خدا بودند، التماس دعا میکردم؛ ولی هیچ اثر اجابت در دعای خود نمیدیدم.
روزی خدمت حضرت صادق(ع) رسیدم برای عیادت آن جناب؛ چون بیمار بود جویای حالش شدم و دعا کردم. به من فرمود: مادر داود! از داود چه خبر داری؟ عرض کردم: آقا! داود کجاست؟ مدت زیادی است که دیگر او را ندیدهام؛ در زندان عراق است. فرمود: چرا پس دعای استفتاح را نمیخوانی؟ آن دعایی است که درهای آسمان برایش گشوده میشود و دعایش در همان ساعت مستجاب میشود. صاحب آن دعا جزایی جز بهشت در نزد خدا ندارد.
عرض کرد: آقا فدایت شوم آن دعا چیست؟ فرمود: مادر داود! ماه بزرگ حرام، نزدیک میشود. رجب ماهی است که دعا در آن مستجاب است، ماه خداست که آن را اصمّ مینامند. سه روز روزه بگیر در ایام البیض، روز سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم. در روز پانزدهم هنگام ظهر غسل کن. بعد دعایی به او تعلیم کرد، با اعمال مخصوص امداوود.
مادر جدمان داود رضوانالله علیه گفت: آن دعا را نوشتم و رفتم. ماه رجب آمد. هرچه دستور داده بود، انجام دادم. آن شب به خواب رفتم. آخر شب در خواب دیدم حضرت محمد(ص) و تمام کسانی که بر آنها صلوات فرستادم، از ملائکه و پیغمبران حضور دارند. حضرت محمد(ص) فرمود: مادر داود! مژده باد تو را و تمام دوستانت را؛ همه درباره تو شفاعت کردند و مژده میدهند به برآورده شدن حاجتت. خداوند تو و فرزندت را حفظ میکند و به زودی پیش تو خواهد آمد.
از خواب بیدار شدم. به اندازه زمانی که لازم است یک مسافر با عجله و مرکب راهوار از عراق به مدینه رسد بیشتر نگذشت، داود آمد. جریان را پرسیدم. گفت: زندانی بودم به بدترین وضع، با غل و زنجیر؛ تا روز نیمه رجب، شب در خواب دیدم مثل اینکه راه و فاصله بین ما از بین رفت و شما روی همان حصیر نماز هستی. اطراف تو را مردانی گرفتهاند و همه سرهایشان به سوی آسمان است و پاهایشان به روی زمین. اطراف تو مشغول تسبیح پروردگارند.
یک نفر از آنها که نیکو صورت بود و لباسهای تمیزی داشت و بوی خوشی از او استشمام میشد، گمان میکنم جدت پیغمبر اکرم(ص) بود. گفت: مژده باد تو را ای پسر پیرزن صالحه. خداوند دعای مادرت را درباره تو مستجاب کرد.
از خواب بیدار شدم، فرستادگان منصور در جلوی درب زندان منتظر بودند. در همان نیمه شب مرا پیش منصور بردند. دستور داد آهن و زنجیر را باز کردند و به من نیکی کرد و 10 هزار درهم نیز بخشید. سوار مرکبی تندرو شدم و با سرعت تمام به طرف مدینه آمدم تا بالاخره وارد مدینه شدم. مادر داود گفت: او را بردم خدمت حضرت صادق(ع) آن جناب فرمود: منصور حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) را در خواب دید. به او فرمود: پسرم را رها کن و گرنه تو ا در آتش میافکنم. منصور زیر پای خود احساس آتش کرد؛ از این رو بسیار پشیمان شد و به همین دلیل تو را آزاد کرد.
عمل «ام داوود»
برای انجام عمل «ام داوود» باید بعد از نماز ظهر و عصر، در همان حالت قبله صد مرتبه سوره مبارک حمد، صد مرتبه سوره مبارکه اخلاص، 10 مرتبه آیتالله کرسی را بخواند. سپس سوره مبارکه انعام و بنى اسرائیل و کهف و لقمان و یس و صافّات و حم سجده و حمعسق و حم دخان و فتح و واقعه و مُلْک و ن وَ اِذَا السَّمآءُ انْشَقَّتْ و ما بعدش را تا آخر قرآن و چون از اینها فارغ شود بگوید در حالتى که رو به قبله باشد:
صَدَقَ اللَّهُ الْعَظیمُ الَّذى لا اِلهَ اِلاَّ هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ ذُو الْجَلالِ وَالْإِکْرامِ
الرَّحْمنُ الرَّحیمُ الْحَلیمُ الْکَریمُ الَّذى لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَىْءٌ
وَهُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ الْبَصیرُ الْخَبیرُ، شَهِدَ اللَّهُ اَنَّهُ لا اِلهَ اِلاَّ هُوَ
وَالْمَلائِکَةُ وَاُولوُا الْعِلْمِ قآئِماً بِالْقِسْطِ لا اِلهَ اِلاَّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ
وَبَلَّغَتْ رُسُلُهُ الْکِرامُ وَاَنَا عَلى ذلِکَ مِنَ الشَّاهِدینَ
اَللّهُمَّ لَکَالْحَمْدُ وَلَکَ الْمَجْدُ وَلَکَ الْعِزُّ وَلَکَ الْفَخْرُ
وَلَکَ الْقَهْرُ وَلَکَ النِّعْمَةُ
وَلَکَ الْعَظَمَةُ وَلَکَ الرَّحْمَةُ وَلَکَ الْمَهابَةُ وَلَکَ السُّلْطانُ
وَلَکَ الْبَهآءُ وَلَکَ الْإِمْتِنانُ وَلَکَ التَّسْبیحُ وَلَکَ التَّقْدیسُ
وَلَکَ التَّهْلیلُ وَلَکَ التَّکْبیرُ وَلَکَ ما یُرى وَلَکَ ما لا یُرى
وَلَکَ ما فَوْقَ السَّمواتِ الْعُلى وَ لَکَ ما تَحْتَ الثَّرى
وَلَکَ الْأَرَضُونَ السُّفْلى وَلَکَ الْأخِرَةُ وَالْأُولى
وَلَکَ ما تَرْضى بِهِ مِنَ الثَّنآءِ وَالْحَمْدِ وَالشُّکرِ وَ النَّعْمآءِ
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى جَبْرَئیلَ اَمینِکَ عَلى وَحْیِکَ وَالْقَوِىِّ عَلى اَمْرِکَ
وَالْمُطاعِ فى سَمواتِکَ وَمَحالِّ کَراماتِکَ الْمُتَحَمِّلِ لِکَلِماتِکَ
النَّاصِرِ لِاَنْبِیآئِکَ، الْمُدَمِّرِ لِأَعْدآئِکَ
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى میکائیلَ مَلَکِ رَحْمَتِکَ وَالْمَخْلُوقِ لِرَأْفَتِکَ وَالْمُسْتَغْفِرِ الْمُعینِ لِأَهْلِ طاعَتِکَ
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى اِسْرافیلَ حامِلِ عَرْشِکَ وَصاحِبِ الصُّورِ الْمُنْتَظِرِ
لِأَمْرِکَ الْوَجِلِ الْمُشْفِقِ مِنْ خیفَتِکَ
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى حَمَلَةِ الْعَرْشِ الطَّاهِرینَ وَعَلىَ السَّفَرَةِ الْکِرامِ الْبَرَرَةِ الطَّیِّبینَ
وَعَلى مَلائِکَتِکَ الْکِرامِ الْکاتِبینَ وَ عَلى مَلائِکَةِ الْجِنانِ وَخَزَنَةِ النّیرانِ
وَمَلَکِ الْمَوْتِ وَالْأَعْوانِ یا ذَاالْجَلالِ وَالْإِکْرامِ
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى اَبینا آدَمَ بَدیعِ فِطْرَتِکَ الَّذىکَرَّمْتَهُ بِسُجُودِ مَلائِکَتِکَ وَاَبَحْتَهُ جَنَّتَکَ
اَللّهُمَ صَلِّ عَلى اُمِّنا حَوَّآءَ الْمُطَهَّرَةِ مِنَ الرِّجْسِ الْمُصَفَّاتِ مِنَ الدَّنَسِ
الْمُفَضَّلَةِ مِنَ الْأِنْسِ، الْمُتَرَدِّدَةِ بَیْنَ مَحالِّ الْقُدُْسِ
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى هابیلَ وَشَیْثٍ وَاِدْریسَ وَنُوحٍ وَهُودٍ وَصالِحٍ وَ اِبْراهیمَ وَاِسْماعیلَ
وَاِسْحقَ وَیَعْقُوبَ وَیُوسُفَ وَالْأَسْباطِ وَلُوطٍ وَشُعَیْبٍ وَاَیُّوبَ
وَمُوسى وَهارُونَ وَیُوشَعَ وَمیشا وَالْخِضْرِ وَذِى الْقَرْنَیْنِ وَیُونُسَ
وَاِلْیاسَ وَالْیَسَعَ وَذِى الْکِفْلِ وَطالُوتَ وَداوُدَ وَسُلَیْمانَ وَزَکَرِیَّا
وَشَعْیا وَیَحْیى وَتُورَخَ وَمَتّى وَاِرْمِیا وَحَیْقُوقَ وَدانِیالَ وَعُزَیْرٍ
وَعیسى وَشَمْعُونَ وَجِرْجیسَ وَالْحَوارِیّینَ وَالْأَتْباعِ وَخالِدٍ وَحَنْظَلَةَ وَلُقْمانَ
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَارْحَمْ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ
وَبارِکْ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ کَما صَلَّیْتَ
وَرَحِمْتَ وَبارَکْتَ عَلى اِبْرهیمَ وَآلِ اِبْرهیمَ، اِنَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ
اَللّهُمَ صَلِّ عَلَى الْأَوْصِیآءِ وَالسُّعَدآءِ وَالشُّهَدآءِ وَاَئِمَّةِ الْهُدى
اَللّهُمَّ صَلِ عَلَى الْأَبْدالِ وَالْأَوْتادِ وَالسُّیَّاحِ وَالْعُبَّادِ وَالْمُخْلِصینَ وَالزُّهَّادِ
وَاَهْلِ الجِدِّ وَالْإِجْتِهادِ وَاخْصُصْ مُحَمَّداً وَاَهْلَ بَیْتِهِ بِاَفْضَلَِلَواتِکَ
وَاَجْزَلِ کَراماتِکَ وَبَلِّغْ رُوحَهُ وَ جَسَدَهُ مِنّى تَحِیَّةً وَسَلاماً
وَزِدْهُ فَضْلاً وَشَرَفاً وَکَرَماً حَتّى تُبَلِّغَهُ اَعْلى دَرَجاتِ اَهْلِ
الشَّرَفِ مِنَ النَّبِیّینَ وَالْمُرْسَلینَ وَالْأَفاضِلِ الْمُقَرَّبینَ
اَللّهُمَّ وَصَلِعَلى مَنْ سَمَّیْتُ وَمَنْ لَمْ اُسَمِّ مِنْ مَلائِکَتِکَ وَاَنْبِیآئِکَ وَرُسُلِکَ
وَاَهْلِ طاعَتِکَ وَاَوْصِلْ صَلَواتى اِلَیْهِمْ وَاِلى اَرْواحِهِمْ وَاجْعَلْهُمْ
اِخْوانى فیکَ وَاَعْوانى عَلى دُعآئِکَ
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْتَشْفِعُ بِکَ اِلَیْکَ
وَبِکَرَمِکَ اِلى کَرَمِکَ وَبِجُودِکَ اِلى جُودِکَ وَبِرَحْمَتِکَ اِلى رَحْمَتِکَ
وَبِاَهْلِ طاعَتِکَ اِلَیْکَ وَاَسئَلُکَ الّلهُمَّ بِکُلِّ ما سَئَلَکَ بِهِ اَحَدٌ مِنْهُمْ، مِنْ
مَسْئَلَةٍ شَریفَةٍ غَیْرِ مَرْدُودَةٍ وَبِما دَعَوْکَ بِهِ مِنْ دَعْوَةٍ مُجابَةٍ غَیْرِ مُخَیَّبَةٍ
یااَللَّهُ یارَحْمنُ یا رَحیمُ یا حَلیمُ یا کَریمُ یا عَظیمُ یا جَلیلُ یامُنیلُ
یا جَمیلُ یا کَفیلُ یا وَکیلُ یا مُقیلُ یا مُجیرُ یا خَبیرُ یا مُنیرُ یا مُبیرُ
یا مَنیعُ یا مُدیلُ یا مُحیلُ یا کَبیرُ یا قَدیرُ یا بَصیرُ یا شَکُورُ یا بَرُّه
یا طُهْرُ، یا طاهِرُ یا قاهِرُ، یا ظاهِرُ یا باطِنُ، یا ساتِرُ یا مُحیطُ، یا مُقْتَدِرُ
یا حَفیظُ یا مُتَجَبِّرُ یا قَریبُ یا وَدُودُ یا حَمیدُ یا مَجیدُ یا مُبْدِئُ
یا مُعیدُ یا شَهیدُ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا قابِضُ
یا باسِطُ یا هادى یا مُرْسِلُ یا مُرْشِدُ یا مُسَدِّدُ یا مُعْطى یا مانِعُ
یا دافِعُ یا رافِعُ یا باقى یا واقى یا خَلاَّقُ یا وَهَّابُ یا تَوَّابُ یا فَتَّاحُ
یا نَفَّاحُ یا مُرْتاحُ یا مَنْ بِیَدِهِ کُلُّ مِفْتاحٍ یا نَفَّاعُ یا رَؤُفُ یا عَطُوفُ
یا کافى یا شافى یا مُعافى یا مُکافى یا وَفِىُّ یا مُهَیْمِنُ یا عَزیزُ
یا جَبَّارُ یا مُتَکَبِّرُ یا سَلامُ یا مُؤْمِنُ یا اَحَدُ یا صَمَدُ یا نُورُ یا مُدَبِّرُ
یا فَرْدُ یا وِتْرُ یا قُدُّوسُ یا ناصِرُ یا مُونِسُ یا باعِثُ یا وارِثُ یا عالِمُ
یا حاکِمُ یا بادى یا مُتَعالى یا مُصَوِّرُ یا مُسَلِّمُ یا مُتَحَبِّبُ یا قآئِمُ
یا دآئِمُ یا عَلیمُ یا حَکیمُ یا جَوادُ یا بارِىءُ یا بآرُّ یا سآرُّ یا عَدْلُ
یا فاصِلُ یا دَیَّانُ یا حَنَّانُ یا مَنَّانُ یا سَمیعُ یا بَدیعُ یا خَفیرُ یا مُعینُ
]مُغَیِّرُ] یاناشِرُ یاغافِرُ یاقَدیمُ یامُسَهِّلُ یا مُیَسِّرُ یا مُمیتُ یا مُحْیى
یا نافِعُ یا رازِقُ یا مُقْتَدِرُ یا مُسَبِّبُ یا مُغیثُ یا مُغْنى یا مُقْنى
یا خالِقُ یا راصِدُ یا واحِدُ یا حاضِرُ یا جابِرُ یا حافِظُ یا شَدیدُ
یا غِیاثُ یا عآئِدُ یا قابِضُ یا مَنْ عَلا فَاسْتَعْلى فَکانَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلى
یا مَنْ قَرُبَ فَدَنا وَبَعُدَ فَنَاى وَعَلِمَ السِّرَّ وَاَخْفى یا مَنْ اِلَیْهِ التَّدْبیرُوَلَهُ الْمَقادیرُ
وَیا مَنِ الْعَسیرُ عَلَیْهِ [سَهْلٌ] یَسیرٌ یا مَنْ هُوَ عَلى مایَشآءُ قَدیرٌ
یا مُرْسِلَ الرِّیاحِ یا فالِقَ الْأِصْباحِ یا باعِثَ الْأَرْواحِ
یا ذَاالْجُودِ وَالسَّماحِ یا رآدَّ ما قَدْ فاتَ یا ناشِرَ الْأَمْواتِ یا جامِعَ الشَّتاتِ
یا رازِقَ مَنْ یَشآءُ [بِغَیْرِ حِسابٍ] وَیا فاعِلَ ما یَشآءُ کَیْفَ یَشآءُ
وَ یا ذَاالْجَلالِ وَالْأِکْرامِ یا حَىُّ یا قَیُّومُ یا حَیّاً حینَ لا حَىَّ
یا حَىُّ یا مُحْیِىَ الْمَوْتى یا حَىُّ لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ بَدیعُ السَّمواتِ وَالْاَرْضِ
یا اِلهى وَسَیِّدى صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَارْحَمْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ
وَ بارِکْ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَما صَلَّیْتَ
وَبارَکْتَ وَرَحِمْتَ عَلى اِبْرهیمَ وَآلِ اِبْرهیمَ اِنَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ
وَارْحَمْ ذُلىّ وَ فاقَتى وَفَقْرى وَانْفِرادى وَوَحْدَتى وَخُضُوعى بَیْنَ یَدَیْکَ
وَاعْتِمادى عَلَیْکَ وَتَضَرُّعى اِلَیْکَ اَدْعُوکَ دُعآءَ الْخاضِعِ الذَّلیلِ
الْخاشِع ِالْخآئِفِ الْمُشْفِقِ الْبآئِسِ الْمَهینِ الْحَقیرِ الْجائِعِ
الْفَقیرِالْعآئِذِ الْمُسْتَجیرِ الْمُقِرِّ بِذَنْبِهِ الْمُسْتَغْفِرِ مِنْهُ الْمُسْتَکینِ لِرَبِّهِ
دُعآءَ مَنْ اَسْلَمَتْهُ ثِقَتُهُ وَرَفَضَتْهُ اَحِبَتُّهُ
وَعَظُمَتْ فَجیعَتُهُ دُعآءَ حَرِقٍ حَزینٍ ضَعیفٍ مَهینٍ بآئِسٍ مُسْتَکینٍ بِکَ مُسْتَجیرٍ
َاللّهُمَّ وَاَسئَلُکَ بِاَنَّکَ مَلیکٌ وَاَنَّکَ ما تَشآءُ مِنْ اَمْرٍ یَکُونُ وَاَنَّکَ عَلى ما تَشآءُ قَدیرٌ
وَاَسئَلُکَ بِحُرْمَةِ هذَا الشَّهْرِ الْحَرامِ وَالْبَیْتِ الْحَرامِ وَالْبَلَدِ الْحَرامِ
وَالرُّکْنِ وَالْمَقامِ وَالْمَشاعِرِالْعِظامِ وَبِحَقِنَبِیِّکَ مُحَمَّدٍعَلَیْهِ وَ الِهِ السَّلامُ
یا مَنْ وَهَبَ لِادَمَ شَیْثاً وَ لِإِبْراهیمَ اِسْماعیلَ وَ اِسْحاقَ
وَ یا مَنْ رَدَّ یُوسُفَ عَلى یَعْقوُبَ وَیا مَنْ کَشَفَ بَعْدَ الْبَلاءِ ضُرَّ اَیُّوبَ
یا رآدَّ مُوسى عَلى اُمِّهِ وَ زآئِدَ الْخِضْرِ فى عِلْمِهِ وَیا مَنْ وَهَبَ لِداوُدَ
سُلَیْمانَ وَلِزَکَرِیَّا یَحْیى وَلِمَرْیَمَ عیسى یا حافِظَ بِنْتِ شُعَیْبٍ
وَیا کافِلَ وَلَدِ اُمِّ مُوسى اَسئَلُکَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ
وَاَنْ تَغْفِرَ لِى ذُنُوبى کُلَّها وَتُجیرَنى مِنْ عَذابِکَ وَتُوجِبَ لى رِضْوانَکَ
وَاَمانَکَ وَاِحْسانَکَ وَغُفْرانَکَ وَجِنانَکَ وَاَسئَلُکَ اَنْ تَفُکَّ عَنّى کُلَ
حَلْقَةٍ بَیْنى وَبَیْنَ مَنْ یُؤْذینى وَتَفْتَحَ لى کُلَّ بابٍ وَتُلَیِّنَ لى کُلَ صَعْبٍ
وَتُسَهِّلَ لى کُلَّ عَسَیرٍ وَتُخْرِسَ عَنّى کُلَّ ناطِقٍ بِشَرٍّ
وَتَکُفَ عَنّى کُلَّ باغٍ وَتَکْبِتَ عَنّى کُلَّ عَدُوٍّ لى وَحاسِدٍ وَتَمْنَعَ مِنّى کُلَ ظالِمٍ
وَتَکْفِیَنى کُلَّ عآئِقٍ یَحُولُ بَیْنى وَبَیْنَ حاجَتى، وَیُحاوِلُ اَنْ
یُفَرِّقَ بَیْنى وَبَیْنَ طاعَتِکَ وَیُثَبِّطَنى عَنْ عِبادَتِکَ یا مَنْ اَلْجَمَ الْجِنَ الْمُتَمَرِّدینَ
وَقَهَرَ عُتاةَ الشَّیاطینِ وَاَذَلَّ رِقابَ الْمُتَجَبِّرینَ وَرَدَّ کَیْدَ
الْمُتَسَلِّطین عَنِ الْمُسْتَضْعَفینَ اَسئَلُکَ بِقُدْرَتِکَ عَلى ما تَشآءُ
وَتَسْهیلِکَ لِما تَشآءُ کَیْفَ تَشآءُ اَنْ تَجْعَلَ قَضآءَ حاجَتى فیما تَشآءُ
پس از خواند این دعا سجده کنید و بگویید: اَللّهُمَّ لَکَ سَجَدْتُ وَبِکَ امَنْتُ
فَارْحَمْ ذُلّى وَفاقَتى وَاجْتِهادى وَتَضَرُّعى وَمَسْکَنَتى وَفَقْرى اِلَیْکَ یا رَبِّ
+ نوشته شده در یکشنبه پنجم خرداد ۱۳۹۲ ساعت 16:6 توسط محسن حقیقتی
|