روضه های خانگی؛ ظرفیتی بلا استفاده و آسیب های بی شمار/ در روضه های خانگی زنانه چه می گذرد

روضه های خانگی؛ ظرفیتی بلا استفاده و آسیب های بی شمار/ در روضه های خانگی زنانه چه می گذرد
از زمان انقلاب به بعد، شاید لقب معروف ترین نذر سیاسی به 40 روز روزه شکری برسد که آیت الله جنتی نذر کرده بوده. او در سال های پر تب و تاب انقلاب نذر کرد که اگر پسرش حسین که فراری بود و روند انقلاب را قبول نداشت دستگیر یا اعدام شود 40 روز روزه شکر بگیرد. محمدحسین جنتی در سال های پیش از انقلاب به عضویت سازمان مجاهدین خلق در آمده بود و اگرچه با نظام شاهنشاهی مبارزه می کرد اما بعد از پیروزی انقلاب و زمانی که مواضع خصمانه این سازمان علنی شد، باز حاضر نشد از این سازمان جدا شود و به مبارزه مسلحانه علیه جمهوری اسلامی پرداخت. او همراه با همسرش فاطمه سروری به زندگی مخفی رو آورد و بالاخره در 19 بهمن 1360 در اصفهان کشته شد.
تیر پرس/ نذری دادن در ایران اگرچه با کاسههای آش و شله زرد و شربت تداعی میشود اما کسانی هم هستند که با نذرهای متفاوتشان ماندگار شدهاند.
به گزارش تیر پرس به نقل از مهر نذرهایی که شاید خیلی شخصی باشند یا در زمان و مکان خاصی صورت گرفته باشند اما متفاوت بودهاند و همین تفاوت آنها را در تاریخ ثبت کرده است.
نذر آیت الله بروجردی برای عصبانی نشدن
نذر دشوار آیت الله بروجردی برای تندی نکردن با دیگران، آن را به یکی از متفاوتترین....
چرا امام حسین (ع) خانواده خود را به کربلا برد؟!
خبرگزاری شبستان: هر چند خانواده امام حسین(ع) در این مسیر زجر کشیدند اما این ماجرا در راستای انجام تکلیف الهی و مبارزه با طاغوت بود لذا نقش خانواده آن حضرت (ع) پس از فاجعه کربلا و در آینده نهضت کربلا بسیار تاثیرگذار بود. حجت الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در پاسخ به این سوال که چرا امام حسین (ع) برای حرکت به سمت کربلا و قیام علیه باطل، خانواده خود اعم از همسر، فرزند و خواهر را همراه کاروان کرد، گفت: با توجه به شرایط حاکم در زمان آن حضرت (ع) و ویژگی های محیطی بسیار سنگینی که بنی امیه به وجود آورده بود و از طرفی تلاش آنها بر این بود هر کسی و در هر جایگاهی باید دستگاه بنی امیه را بپذیرد و بر اساس صحه گذاشتن به نظرات آنها به زندگی خود ادامه دهد، بهترین مهندسی که امام حسین(ع) برای مقابله با این دستگاه انجام داد، همراه کردن خانواده در واقعه کربلا بود. وی ادامه داد: از سوی دیگر احتمال گروکشی خانواده امام (ع) از سوی بنی امیه نیز وجود داشت چراکه این دستگاه ثابت کرده بود به هیچ تعهد و ارزش انسانی پایبند نبوده و برای حفظ موقعیت خود به هر کاری دست می زند. همچنان که در منابع تاریخی از امام حسین (ع) روایت شده که آن حضرت (ع) بارها بیان کردند اگر من حتی کاری به بنی امیه نداشته باشم، باز هم آنها دست از من بر نخواهند داشت. بنابراین دستگاه طاغوت وجود حضرت را هر شرایطی و با هر موقعیتی مضر می دانست و تصمیم جدی بر از بین بردن ایشان داشت. وی تصریح کرد: با وجود این شرایط اگر امام (ع)، فرزندان و خانواده خود را به کربلا نمی بردند، چه بسا بنی امیه با اقدامات ایذایی علیه خانواده حضرت (ع)، تلاش می کرد امام حسین (ع) را وادار به سازش کند بنابراین امام (ع) بدون آنکه بگذارند چنین فرصتی برای آنها پیش بیاید، خانواده را همراه خود کرد تا هم از این آزار و اذیت ها در امان بمانند و هم بهترین مبلغان و پیام رسانان واقعه کربلا به بشریت باشند. این استاد حوزه و دانشگاه همچنین در پاسخ به این سوال که بالاخره پس از واقعه کربلا باز هم خانواده حضرت (ع) مورد اذیت و آزار بنی امیه قرار گرفتند و آیا این موضوع نظریه یاد شده را باطل نمی کند، بیان کرد: اولا در هر صورت اگر خانواده امام در مدینه باقی می مانند مورد آزار و گروکشی قرار می گرفتند، اما اینکه پس از شهادت امام حسین (ع) که به این خاندان تعرض شد، موضوع تفاوت دارد چرا که آنها در مسیر انجام تکلیف بودند و در حال رسوایی بنی امیه، لذا در مسیر تکلیف آزار دیدن انسان ها امری واضح است اما اگر خانواده ایشان در مدینه می ماندند، قطعا موجب می شد حرکت امام حسین (ع) به دلیل مشکلاتی که بنی امیه در خصوص خانواده ایشان به وجود می آورد، با مانع روبه رو شود. از سوی دیگر بنی امیه در فاجعه آفرینی در برابر امام (ع) از هیچ جنایتی فروگذاری نکرد و حتی برای گمراهی اذهان عمومی دست به جعل حدیث و توجیهات مذهبی پرداخت. حجت الاسلام یوسفی مقدم اضافه کرد: بنابراین هر چند خانواده امام حسین(ع) در این مسیر زجر کشیدند اما این ماجرا در راستای انجام تکلیف الهی و مبارزه با طاغوت بود لذا نقش خانواده آن حضرت (ع) پس از فاجعه کربلا و در آینده نهضت کربلا بسیار تاثیرگذار بود و امروز مشاهده می کنیم، افراد زیادی از بزرگان و آزادگان دنیا از این جریان الگو گرفته و می گیرند. نویسنده کتاب "بررسی دیدگاه درباره اختصاصات پیامبر اکرم (ص)" ضمن مقایسه جنایات بنی امیه با گروه ترویستی داعش که دنباله روی این دستگاه طاغوتی است، گفت: داعش دقیقا تابع محض سیاست های جنایتکارانه بنی امیه است و پا جای پای آنها گذاشته است چرا که بنی امیه نیز حداقل در زمان خلافت معاویه تظاهر به دینداری و بزرگداشت ظواهر دین می کرد، اما یزید به اندازه ای زشت سیرت بود که نتوانست باطن خود را پنهان کند و علنا شعائر اسلامی را به سخره می گرفت؛ داعش نیز همانند بنی امیه تظاهر به دین می کند اما در باطن چیزی جز فساد و سفاکی و خون خوارگی نیست که در راستای اهداف استعمار و صهیونیزم قدم بر می دارد. وی با تاکید بر اینکه امروز داعش شیوه ها و سیاست های بنی امیه را در مقابل مسلمانان در پیش گرفته است، ابراز کرد: یکی از این روش ها، خون خوارگی و حرمت قائل نشدن برای انسان ها و مسلمانان و ارزش های اسلامی بود و بنی امیه به آنچه خود فکر می کرد، بها می داد و اندیشه دیگران برای آنها مهم نبود که امروز می بینیم داعش نیز دقیقا همین روش را تکرار می کند از سوی دیگر دستگاه قضایی آن دوران، اسلامی نبود و امروز هم مشاهده می کنیم دستگاه قضایی داعش یک دستگاه اجرایی پلید تروریستی است که محاکمه عادلانه ندارد و بدون اینکه سخنان طرف مقابل را بشنود، حکم های ضدانسانی صادر می کند. این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دیگر شباهت بنی امیه و داعش به یکدیگر اذعان کرد: سفاکی و وحشی گری و ارعاب دیگر شیوه بنی امیه و یزید در مواجهه با مخالفان بود تا از این طریق افراد را بدون مقاومتی تسلیم خود کند امروز نیز داعش با شیوع و ترویج ترس و ارعاب و بریدن سر و قتل، تلاش می کند بدون مقاومتی افراد را به تسلیم در برابر خود وادارند. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآور شد: از سوی دیگر هر دو گروه، هیچ پایبندی به معاهدات انسانی ندارند و به نظر می رسد تقریباً در فضای جدیدی از جریانات علوی قرار گرفته ایم که در زمان بنی امیه نیز وجود داشت با این تفاوت که داعش امروز از وسایل پیشرفته تری از جمله سلاح های کشتار جمعی، فضای رسانه برای ترویج افکار و ارعاب و سلاح هایی که استکبار در اختیار آنها قرار می دهد، برخوردار است اما در حاق واقع همان اندیشه ها و دیدگاه ها جریان دارد. پایان پیام/
امروزه ، جامعه ایران بسیار شبیه جامعه صدر اسلام و عصر امام حسین علیه السلام است ، و اگر كسى بخواهد جامعه اسلامى را از مسیر خود منحرف سازد؛ باید از ابزارهاى سه گانه ، تطمیع ، تهدید و تبلیغ بهره گیرد. منافقان پرشمارى براى نابودى انقلاب اسلامى ، در درون كشور به همان اعمال و شگردهایى دست مى یازند كه منافقان صدر اسلام درباره حسین علیه السلام به كار بردند. البته امروزه علاوه بر خیانت منافقان ، كمكهاى خارجى نیز افزوده شده است ، هرچند نقش مستقیم را عوامل داخلى ایفا مى كنند. قدرتى مثل امریكا به طور مستقیم دخالت نمى كند، ولى عوامل داخلى را شناسایى كرده ، آنان را به كمك دستگاههاى تبلیغاتى ، كمكهاى مالى و ابزارهاى دیگرى چون ایجاد فتنه ، آشوب و ترور تقویت مى كند.
از همان راهى كه دشمنان اسلام توانستند اسلام را مسخ و منحرف كنند، و در نهایت ، توانستند امام حسین علیه السلام را بكشند، امروز نیز دشمنان اسلام مى خواهند این نهضت را از مسیر خود منحرف سازند.
امروزه وسایل ارتباط جمعى ، از جمله مطبوعات ، از مهم ترین ابزارهاى تبلیغاتى اند كه در آنها واقعیت را واژگون نشان مى دهند و از تهمت و افترا فروگذار نمى كنند؛ به ویژه هجمه هایى كه با هدایت و حمایت دشمنان اسلام علیه مقدسات دینى صورت مى گیرد و ضروریات اسلام را به چالش مى كشد. با توجه به گسترش اسلام ، این نوع دشمنیها پیچیده تر شده است . از این روى ، كسانى كه خدمت مى كنند، اجرشان بیشتر است ، چنان كه كسانى نیز كه خیانت مى كنند، گناهشان بزرگ تر است ؛ زیرا محدوده خدمت و خیانت گسترده تر شده است . زمانى كه معاویه بر دستگاه خلافت تسلط یافت ، بر عده اى از مردم حكم مى راند كه شتر نر و ماده را از هم تشخیص نمى دادند.(1) او نماز جمعه را روز چهارشنبه خواند، و كسى اعتراض نكرد.(2) ولید بن عقبه ، یكى از امیران بزرگ بنى امیه در كوفه ، در حال مستى نماز صبح را چهار ركعت خواند. بعد از اینكه به او گفتند نماز صبح دو ركعت است ، گفت : امروز حال خوشى داشتم ؛ اگر مى خواهید بیشتر برایتان بخوانم .(3) اگرچه امروزه فریب دادن جوانانى كه در انقلاب رشد كرده اند، به آسانى ممكن نیست ، ولى شگردها و حیله هاى دشمنان نیز پیچیده تر شده است .
یكى دیگر از جنبه هاى قابل مقایسه جامعه امروز با روزگار امام حسین علیه السلام ، انحطاط گروهى از مردم به پست ترین مراتب ، و در مقابل ، ارتقاى جمعى به بالاترین مدارج انسانیت است . در واقعه عاشورا كسانى در رذالت به جایى رسیدند كه نظیر آنان در عصر جاهلیت پیش از اسلام نیز یافت نمى شد. در میان عرب پیش از اسلام ، كسى كه به بى رحمى و قساوت قلب حرمله یافت نمى شود كه گلوى نازك طفل شش ماهه اى را كه در حال جان دادن است و آخرین لحظات عمرش را مى گذراند، با تیر سه شعبه زهرآلود بشكافد.
قول قرآن به این مطلب اشاره كرده ، مى فرماید:
و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین و لا یزید الظالمین إ لا خسارا؛(4) آنچه از [آیات ] قرآن نازل مى كنیم براى مؤمنان شفا و رحمت است ، ولى براى ظالمان جز زیان و خسران نمى افزاید.
قرآن همان گونه كه مؤمنان را هدایت مى كند، بر فساد، انحراف و كفر ظالمان نیز مى افزاید. مثال قرآن در عالم طبیعت ، آب باران است . هرگاه باران در جایى كه گل مى روید، ببارد، گلهاى با طراوت و خوشبو بیشتر مى شوند؛ اما در محلى كه گیاهان سمى مى رویند، بارش باران باعث مى شود بیشتر سمى شوند. در جامعه آن روزگار نیز در سایه ظهور اسلام ، افراد عالى مقامى چون سلمان ، ابوذر، عمار، میثم تمار و سعید بن جبیر و... رشد كردند؛ همچنین كسانى كه شب عاشورا خطاب به امام حسین علیه السلام گفتند اگر هفتاد بار كشته شویم ، باز آرزو داریم در ركاب تو به شهادت برسیم .(5) اما از سوى دیگر، آن قساوتها و بى رحمیها نیز رشد كرد؛ به گونه اى كه كسانى پيدا شدند كه هدايت الاهى را زير پاى گذاشتند و از رحمت خدا روى گرداندند و در نهایت ، بر شقاوت و قساوتشان افزوده شد.
انقلاب اسلامى ایران نیز انسانهایى را پرورش داد كه در تاریخ اسلام كم نظیرند. داستان حنظله غسیل الملائكه در عصر پیامبر صلى الله علیه و اله ، پیوسته باعث اعجاب و شگفتى جوانان قبل از انقلاب مى شد. او از اصحاب جوان پیغمبر اكرم صلى الله علیه و اله بود كه روز پیش از جنگ احد عروسى كرد، و با اجازه پیامبر شبى را كنار همسرش گذراند و صبح روز بعد، در جنگ احد شركت كرد. او قبل از آنكه براى غسل جنابت فرصتى یابد، در جنگ به شهادت رسید. پیغمبر اكرم صلى الله علیه و اله درباره او فرمود: ملائكه را مى بینم كه از آسمان آب آورده اند و حنظله را غسل مى دهند به همین مناسبت ، وى حنظله غسیل الملائكه - یعنى كسى كه ملائكه او را غسل داده اند - نامیده شد.(6) در جریان انقلاب اسلامى ایران و طى دفاع مقدس ، مردم ایران جوانان بسیارى مانند حنظله را مشاهده كردند، و رزمندگانى كه آرزو مى كردند، جنازه آنان پیدا نشود.(7)
از سوى دیگر، در جریان انقلاب منافقان ملحدى تربیت شدند كه در شیطنت و نفاق نظیر آنان كمتر پیدا مى شود. این افراد در جامعه از موقعیت و احترام برخوردارند؛ زیرا آنان دستگاههاى تبلیغاتى قوى اى در اختیار دارند كه به مدد آن مطامع خویش را پى مى جویند؛ براى مثال ، ایشان غیرت را به نام خشونت محكوم ، و تساهل و تسامح را ترویج مى كنند. بدین ترتیب ، غیرت را از مردم مى گیرند تا كسى در مقابل هجمه هاى ناجوانمردانه به اساس اسلام اعتراض نكند؛ و اگر كسى اعتراض كرد، او را خشونت طلب مى خوانند و شخصیتش را به چالش مى كشند. این تاءثیر عامل اول ، یعنى تبلیغات است كه همچون عصر معاویه به طور كامل از آن استفاده مى كنند؛ همچنين از عامل دوم يعنى تطمیع با پول و پست و مقام براى تاءمين اهداف حزبى بهره مى برند، و پس از آن نیز نوبت به تهدید مخالفان با شیوه هایى گوناگون مى رسد.
---------------
1- مسعودى ، مروج الذهب ، ج 3، ص 41 و 42.
2- مسعودى ، مروج الذهب ، ج 3، ص 41 و 42.
3- مسعودى ، مروج الذهب ، ج 3، ص 41 و 42.
4- اسراء (17)، 82.
5- شیخ مفید، الارشاد، ج 2، ص 92.
6- ابن اثیر، اسد الغابة فى معرفة الصحابه ، ج 2، ص 59.
7- شیخ مصطفى ردانى پور كه طلبه اى اصفهانى بود، چند سال در جبهه شركت داشت تا به فرماندهى لشكر رسید. هنوز ازدواج نكرده بود. او گفت فقط آرزو دارم با دخترى سید ازدواج كنم . تا با فاطمه زهرا علیها السلام محرم شوم . او ده هزار تومان قرض كرد و با یك دختر سید ازدواج كرد. شیخ مصطفى بعد از چندین سال جنگ ، روز سوم عروسى به جبهه برگشت و به شهادت رسید. او از خدا خواسته بود كه جنازه اش پيدا نشود و در نهایت نيز به آرزويش رسيد.
مقدس ترین شهر برای مسلمانان سراسر جهان به لطف خاندان آل سعود و تلاش وهابی ها با آسمان ها خراش ها و هتل های مجللی محصور شده که آن را بیشتر شبیه «لاس وگاس» کرده است. به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، شهر مکه که مقدس ترین مکان برای مسلمانان در سراسر جهان است به لطف خاندان سعودی کم کم در حال تبدیل شدن به «لاس وگاس» استدر طول 10 ساله گذشته، شهر مقدس مکه در معرض تغییرات بسیار عظیم قرار گرفته است که در حال تغییر دادن نظر بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان نسبت به این شهر است.مقامات سعودی به بهانه برآورده کردن نیازهای تعداد روزافزون زائرانی که هر سال برای سفر حج و زیارت خانه خدا به مکه می آیند،این شهر را با تعداد بی شماری از آسمان خراش ها،بازارهای خرید و هتل های مجلل محصور کرده اند. برای آل سعود، مکه چشم اندازی به آینده است، کلان شهری که بر پایه های ثروت عظیم نفتی بنا شده و نشان دهنده غرور ملی آنهاست.این در حالی است که تعداد زیادی از شهروندان به وِیژه آنهایی که در دو شهر مقدس مکه و مدینه زندگی می کنند بهت زده و حیران هستند از اینکه میراث باستانی و اسلامی کشورشان در دام ساخت و سازهایی افتاده که مورد حمایت گسترده وهابی ها قرار دارد.مکه که زمانی پیامبر در آن درس برابری به مسلمانان می داد حالا تبدیل به مامنی برای ثروتمندان شده،جایی که کاپیتالیسم آشکار جای معنویت را گرفته است. با این وجود بسیاری از مردم می ترسند در مورد نگرانی های خود در این باره آشکارا صحبت کنند که مبادا حرف نظر آنها انتقاد به سیاست های رسمی حکومت پادشاهی خاندان سعودی تلقی شود.همچنین به غیر از ایران و ترکیه،دیگر کشورهای اسلامی هم از ترس به هم خوردن روابط دیپلماتیک و اعمال محدودیت بر ویزای شهروندانی که می خواهند برای حج به عربستان سفر کنند،سکوت اختیار کرده اند.باستان شناسان غربی هم در این باره سکوت کرده اند از ترس اینکه چند مکانی هم که حق بازدید از آنها را دارند به روی آنها بسته شود. |
کدام ذکرها را نباید ترک کرد؟ |
از ویژگیها و خصوصیات انسان مومن دائم الذکر بودن اوست آن هم نه تنها به زبان که در حین ذکر زبانی تفکر در این کلمات دارد و همواره خدا را در کنار خود و همراه خود میداند، لذا مراقب رفتار، کردار و گفتار خویش است.
واقعا ما به عنوان یک مسلمان روزانه چقدر در حین کار و فعالیت یا اصلا در خلوت خود ذکر میگوییم؟ چقدر سرگرمی ما ذکر گفتن و یاد خدا حتی در حال استراحت و یا در حین انجام کار روزمره است؟ با این که همه میدانیم خیر و اثرات مثبت فراوانی در آن وجود دارد.
پیامبر خدا(ص) در حدیث زیبایی فرمودند: "هر لحظهای که بر فرزند آدم بگذرد و او در آن لحظه به یاد خدا نباشد، در روز رستاخیز برای آن لحظه افسوس میخورد1".
امام صادق(ع) نیز در این باره در حدیث قدسی از خداوند متعال فرمودند: " ای پسر آدم! در درون خود به یاد من باش، تا من نیز در جانم به یاد تو باشم؛ ای پسر آدم! در خلوت به یاد من باش تا در خلوت به یاد تو باشم؛ ای پسر آدم! در میان جمع مرا یاد کن، تا تو را در میان جمعی بهتر از جمع تو یاد کنم2".
امام صادق(ع) با تذکر به مومنانی که از ذکر یاد خدا غافل میشوند فرمودند: "گاه فردی از شیعیان ما کار خود را با بسم اللّه الرحمن الرحیم آغاز نمیکند و بدان سبب خدای او را به گرفتاری و امری ناخوشایند مبتلا میکند، تا او را به ذکر سپاس و ستایش خداوند تبارک و تعالی متنبه سازد3".
آن حضرت همچنین میفرمایند: "ذکر تسبیح فاطمه زهراء علیهاالسلام از جمله همان ذکر کثیر است که خداوند عز و جل فرموده است(و خدا را بسیار یاد کنید)4".
پیامبر اسلام(ص) نیز در باب اهمیت ذکر "سبحان الله" فرمودند: "هر که صد مرتبه سُبحانَ اللَّه بگوید، بهتر است از راندن صد شتر (که با خود به حج برد تا آنها را از برای خدا قربانی کن)5".
منابع احادیث:
1- کنز العمّال: 1819 منتخب میزان الحکمة: 214
2- بحار الأنوار: 93 / 158 / 31 منتخب میزان الحکمة: 214
3- نورالثقلین: 1 / 7 / 20 منتخب میزان الحکمة: 282
4- الکافی: 2 / 500 / 4 منتخب میزان الحکمة: 214
5- کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی.
ماموریت فرشتگانالهی چیست؟ |
، در باب تعداد فرشتگان الهى روایات متعددى در دست است که همگى آنها بر فراوانى تعداد فرشتگان دلالت دارند، به گونه اى که به هیچ وجه قابل مقایسه با تعداد انسان ها نیست؛ چنان که در روایتى از امام صادق علیه السلاممى خوانیم: هنگامى که از آن حضرت پرسیدند: آیا عدد فرشتگان بیشترند یا انسان ها؟ فرمود:....
حدود 20 سال پیش منزل ما خیابان 17 شهریور بود و ما برای نماز خواندن و مراسم عزاداری و جشنهای مذهبی به مسجدی که نزدیک منزلمان بود می رفتیم پیش نماز مسجد حاج آقایی بود بنام شیخ هادی که امور مسجد از قبیل نماز جماعت ، مراسم شبهای قدر ، نماز عید و جشن نیمه شعبان را برگزار میکرد اگر کسی می خواست دخترش را شوهر بدهد و یا برای پسرش زن بگیرد با شیخ هادی مشورت میکرد و در آخرهم شیخ خطبه عقد را جاری میکرد ، اگر کسی در محله فوت میکرد شیخ هادی برای او نماز میت می خواند و کارهای بسیاردیگر ...
یک روز من برای خواندن نماز مغرب و عشاء راهی مسجد شدم و برای گرفتن وضو به طبقه پائین که وضوخانه در آنجا واقع بود رفتم ، منتظر خالی شدن دستشویی بودم که در این هین، در یکی از دستشوییها باز شد و شیخ هادی از آن بیرون آمد با هم سلام و علیک کردیم و شیخ.....
عکسها دانلود شده از وبلاگ روستای اصفهک با مدیریت آقای علی فضلی