روضه های خانگی؛ ظرفیتی بلا استفاده و آسیب های بی شمار/ در روضه های خانگی زنانه چه می گذرد

روضه های خانگی؛ ظرفیتی بلا استفاده و آسیب های بی شمار/ در روضه های خانگی زنانه چه می گذرد
از معنویت تا انحراف عزاداری

روضه های خانگی؛ ظرفیتی بلا استفاده و آسیب های بی شمار/ در روضه های خانگی زنانه چه می گذرد

روضه های خانگی از جمله مظاهر دلدادگی مردم ایران به اهل بیت پیامبر اسلام است که حال و هوا و صفای خاص خود را دارد و ظرفیتی عظیم به شمار می آید
به گزارش گروه فرهنگی فرهنگ نیوز، خو گرفتن خلق و خوی ایرانیان با ذکر مصیبت اهل بیت، سنتی دیرینه در میان فرهنگ این مرز و بوم است که هیچ حکومت جوری نتوانسته مانع آن شود و این مردم با وجود تمام فشارها نتوانستند از این نعمت بزرگ الهی در هیچ شرایطی دل بکنند.
 
روضه های خانگی از جمله مظاهر دلدادگی مردم ایران به اهل بیت پیامبر اسلام است که حال و هوا و صفای خاص خود را دارد و ظرفیتی عظیم به شمار می آید که می بایست مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
 
تاریخچه روضه های خانگی
اگرچه که برای این روضه تاریخچه دقیقی در دست نیست اما با توجه به.....

نذرهایی که تاریخی شدند

نذرهایی که تاریخی شدند 

نذر ۴۰ روز روزه

آیت الله جنتی برای اعدام پسر ناخلفش

از زمان انقلاب به بعد، شاید لقب معروف ترین نذر سیاسی به 40 روز روزه شکری برسد که آیت الله جنتی نذر کرده بوده. او در سال های پر تب و تاب انقلاب نذر کرد که اگر پسرش حسین که فراری بود و روند انقلاب را قبول نداشت دستگیر یا اعدام شود 40 روز روزه شکر بگیرد. محمدحسین جنتی در سال های پیش از انقلاب به عضویت سازمان مجاهدین خلق در آمده بود و اگرچه با نظام شاهنشاهی مبارزه می کرد اما بعد از پیروزی انقلاب و زمانی که مواضع خصمانه این سازمان علنی شد، باز حاضر نشد از این سازمان جدا شود و به مبارزه مسلحانه علیه جمهوری اسلامی پرداخت. او همراه با همسرش فاطمه سروری به زندگی مخفی رو آورد و بالاخره در 19 بهمن 1360 در اصفهان کشته شد.

indexتیر پرس/ نذری دادن در ایران اگرچه با کاسه‌های آش و شله زرد و شربت تداعی می‌شود اما کسانی هم هستند که با نذرهای متفاوتشان ماندگار شده‌اند.

به گزارش تیر پرس به نقل از مهر نذرهایی که شاید خیلی شخصی باشند یا در زمان و مکان خاصی صورت گرفته باشند اما متفاوت بوده‌اند و همین تفاوت آن‌ها را در تاریخ ثبت کرده است.

نذر آیت الله بروجردی برای عصبانی نشدن

نذر دشوار آیت الله بروجردی برای تندی نکردن با دیگران، آن را به یکی از متفاوت‌ترین....

چرا امام حسین (ع) خانواده خود را به کربلا برد؟!

شبهات عاشورایی//2

چرا امام حسین (ع) خانواده خود را به کربلا برد؟!

خبرگزاری شبستان: هر چند خانواده امام حسین(ع) در این مسیر زجر کشیدند اما این ماجرا در راستای انجام تکلیف الهی و مبارزه با طاغوت بود لذا نقش خانواده آن حضرت (ع)‌ پس از فاجعه کربلا و در آینده نهضت کربلا بسیار تاثیرگذار بود. حجت الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در پاسخ به این سوال که چرا امام حسین (ع) برای حرکت به سمت کربلا و قیام علیه باطل، خانواده خود اعم از همسر، فرزند و خواهر را همراه کاروان کرد، گفت: با توجه به شرایط حاکم در زمان آن حضرت (ع) و ویژگی های محیطی بسیار سنگینی که بنی امیه به وجود آورده بود و از طرفی تلاش آنها بر این بود هر کسی و در هر جایگاهی باید دستگاه بنی امیه را بپذیرد و بر اساس صحه گذاشتن به نظرات آنها به زندگی خود ادامه دهد، بهترین مهندسی که امام حسین(ع) برای مقابله با این دستگاه انجام داد، همراه کردن خانواده در واقعه کربلا بود. وی ادامه داد: از سوی دیگر احتمال گروکشی خانواده امام (ع) از سوی بنی امیه نیز وجود داشت چراکه این دستگاه ثابت کرده بود به هیچ تعهد و ارزش انسانی پایبند نبوده و برای حفظ موقعیت خود به هر کاری دست می زند. همچنان که در منابع تاریخی از امام حسین (ع) روایت شده که آن حضرت (ع) بارها بیان کردند اگر من حتی کاری به بنی امیه نداشته باشم، باز هم آنها دست از من بر نخواهند داشت. بنابراین دستگاه طاغوت وجود حضرت را هر شرایطی و با هر موقعیتی مضر می دانست و تصمیم جدی بر از بین بردن ایشان داشت. وی تصریح کرد: با وجود این شرایط اگر امام (ع)، فرزندان و خانواده خود را به کربلا نمی بردند، چه بسا بنی امیه با اقدامات ایذایی علیه خانواده حضرت (ع)، تلاش می کرد امام حسین (ع) را وادار به سازش کند بنابراین امام (ع) بدون آنکه بگذارند چنین فرصتی برای آنها پیش بیاید، خانواده را همراه خود کرد تا هم از این آزار و اذیت ها در امان بمانند و هم بهترین مبلغان و پیام رسانان واقعه کربلا به بشریت باشند. این استاد حوزه و دانشگاه همچنین در پاسخ به این سوال که بالاخره پس از واقعه کربلا باز هم خانواده حضرت (ع) مورد اذیت و آزار بنی امیه قرار گرفتند و آیا این موضوع نظریه یاد شده را باطل نمی کند، بیان کرد: اولا در هر صورت اگر خانواده امام در مدینه باقی می مانند مورد آزار و گروکشی قرار می گرفتند، اما اینکه پس از شهادت امام حسین (ع) که به این خاندان تعرض شد، موضوع تفاوت دارد چرا که آنها در مسیر انجام تکلیف بودند و در حال رسوایی بنی امیه، لذا در مسیر تکلیف آزار دیدن انسان ها امری واضح است اما اگر خانواده ایشان در مدینه می ماندند، قطعا موجب می شد حرکت امام حسین (ع) به دلیل مشکلاتی که بنی امیه در خصوص خانواده ایشان به وجود می آورد، با مانع روبه رو شود. از سوی دیگر بنی امیه در فاجعه آفرینی در برابر امام (ع) از هیچ جنایتی فروگذاری نکرد و حتی برای گمراهی اذهان عمومی دست به جعل حدیث و توجیهات مذهبی پرداخت. حجت الاسلام یوسفی مقدم اضافه کرد: بنابراین هر چند خانواده امام حسین(ع) در این مسیر زجر کشیدند اما این ماجرا در راستای انجام تکلیف الهی و مبارزه با طاغوت بود لذا نقش خانواده آن حضرت (ع)‌ پس از فاجعه کربلا و در آینده نهضت کربلا بسیار تاثیرگذار بود و امروز مشاهده می کنیم، افراد زیادی از بزرگان و آزادگان دنیا از این جریان الگو گرفته و می گیرند. نویسنده کتاب "بررسی دیدگاه درباره اختصاصات پیامبر اکرم (ص)" ضمن مقایسه جنایات بنی امیه با گروه ترویستی داعش که دنباله روی این دستگاه طاغوتی است، گفت: داعش دقیقا تابع محض سیاست های جنایتکارانه بنی امیه است و پا جای پای آنها گذاشته است چرا که بنی امیه نیز حداقل در زمان خلافت معاویه تظاهر به دینداری و بزرگداشت ظواهر دین می کرد، اما یزید به اندازه ای زشت سیرت بود که نتوانست باطن خود را پنهان کند و علنا شعائر اسلامی را به سخره می گرفت؛ داعش نیز همانند بنی امیه تظاهر به دین می کند اما در باطن چیزی جز فساد و سفاکی و خون خوارگی نیست که در راستای اهداف استعمار و صهیونیزم قدم بر می دارد. وی با تاکید بر اینکه امروز داعش شیوه ها و سیاست های بنی امیه را در مقابل مسلمانان در پیش گرفته است، ابراز کرد: یکی از این روش ها، خون خوارگی و حرمت قائل نشدن برای انسان ها و مسلمانان و ارزش های اسلامی بود و بنی امیه به آنچه خود فکر می کرد، بها می داد و اندیشه دیگران برای آنها مهم نبود که امروز می بینیم داعش نیز دقیقا همین روش را تکرار می کند از سوی دیگر دستگاه قضایی آن دوران، اسلامی نبود و امروز هم مشاهده می کنیم دستگاه قضایی داعش یک دستگاه اجرایی پلید تروریستی است که محاکمه عادلانه ندارد و بدون اینکه سخنان طرف مقابل را بشنود، حکم های ضدانسانی صادر می کند. این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دیگر شباهت بنی امیه و داعش به یکدیگر اذعان کرد: سفاکی و وحشی گری و ارعاب دیگر شیوه بنی امیه و یزید در مواجهه با مخالفان بود تا از این طریق افراد را بدون مقاومتی تسلیم خود کند امروز نیز داعش با شیوع و ترویج ترس و ارعاب و بریدن سر و قتل، تلاش می کند بدون مقاومتی افراد را به تسلیم در برابر خود وادارند. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآور شد: از سوی دیگر هر دو گروه، هیچ پایبندی به معاهدات انسانی ندارند و به نظر می رسد تقریباً در فضای جدیدی از جریانات علوی قرار گرفته ایم که در زمان بنی امیه نیز وجود داشت با این تفاوت که داعش امروز از وسایل پیشرفته تری از جمله سلاح های کشتار جمعی، فضای رسانه برای ترویج افکار و ارعاب و سلاح هایی که استکبار در اختیار آنها قرار می دهد، برخوردار است اما در حاق واقع همان اندیشه ها و دیدگاه ها جریان دارد. پایان پیام/

تشابه جامعه ما با زمان امام حسین علیه السلام

تشابه جامعه ما با زمان امام حسین علیه السلام

امروزه ، جامعه ایران بسیار شبیه جامعه صدر اسلام و عصر امام حسین علیه السلام است ، و اگر كسى بخواهد جامعه اسلامى را از مسیر خود منحرف سازد؛ باید از ابزارهاى سه گانه ، تطمیع ، تهدید و تبلیغ بهره گیرد. منافقان پرشمارى براى نابودى انقلاب اسلامى ، در درون كشور به همان اعمال و شگردهایى دست مى یازند كه منافقان صدر اسلام درباره حسین علیه السلام به كار بردند. البته امروزه علاوه بر خیانت منافقان ، كمكهاى خارجى نیز افزوده شده است ، هرچند نقش مستقیم را عوامل داخلى ایفا مى كنند. قدرتى مثل امریكا به طور مستقیم دخالت نمى كند، ولى عوامل داخلى را شناسایى كرده ، آنان را به كمك دستگاههاى تبلیغاتى ، كمكهاى مالى و ابزارهاى دیگرى چون ایجاد فتنه ، آشوب و ترور تقویت مى كند.

از همان راهى كه دشمنان اسلام توانستند اسلام را مسخ و منحرف كنند، و در نهایت ، توانستند امام حسین علیه السلام را بكشند، امروز نیز دشمنان اسلام مى خواهند این نهضت را از مسیر خود منحرف سازند.

امروزه وسایل ارتباط جمعى ، از جمله مطبوعات ، از مهم ترین ابزارهاى تبلیغاتى اند كه در آنها واقعیت را واژگون نشان مى دهند و از تهمت و افترا فروگذار نمى كنند؛ به ویژه هجمه هایى كه با هدایت و حمایت دشمنان اسلام علیه مقدسات دینى صورت مى گیرد و ضروریات اسلام را به چالش ‍ مى كشد. با توجه به گسترش اسلام ، این نوع دشمنیها پیچیده تر شده است . از این روى ، كسانى كه خدمت مى كنند، اجرشان بیشتر است ، چنان كه كسانى نیز كه خیانت مى كنند، گناهشان بزرگ تر است ؛ زیرا محدوده خدمت و خیانت گسترده تر شده است . زمانى كه معاویه بر دستگاه خلافت تسلط یافت ، بر عده اى از مردم حكم مى راند كه شتر نر و ماده را از هم تشخیص ‍ نمى دادند.(1) او نماز جمعه را روز چهارشنبه خواند، و كسى اعتراض ‍ نكرد.(2) ولید بن عقبه ، یكى از امیران بزرگ بنى امیه در كوفه ، در حال مستى نماز صبح را چهار ركعت خواند. بعد از اینكه به او گفتند نماز صبح دو ركعت است ، گفت : امروز حال خوشى داشتم ؛ اگر مى خواهید بیشتر برایتان بخوانم .(3) اگرچه امروزه فریب دادن جوانانى كه در انقلاب رشد كرده اند، به آسانى ممكن نیست ، ولى شگردها و حیله هاى دشمنان نیز پیچیده تر شده است .

یكى دیگر از جنبه هاى قابل مقایسه جامعه امروز با روزگار امام حسین علیه السلام ، انحطاط گروهى از مردم به پست ترین مراتب ، و در مقابل ، ارتقاى جمعى به بالاترین مدارج انسانیت است . در واقعه عاشورا كسانى در رذالت به جایى رسیدند كه نظیر آنان در عصر جاهلیت پیش از اسلام نیز یافت نمى شد. در میان عرب پیش از اسلام ، كسى كه به بى رحمى و قساوت قلب حرمله یافت نمى شود كه گلوى نازك طفل شش ماهه اى را كه در حال جان دادن است و آخرین لحظات عمرش را مى گذراند، با تیر سه شعبه زهرآلود بشكافد.

قول قرآن به این مطلب اشاره كرده ، مى فرماید:

و ننزل من القرآن ما هو شفاء و رحمة للمؤمنین و لا یزید الظالمین إ لا خسارا؛(4) آنچه از [آیات ] قرآن نازل مى كنیم براى مؤمنان شفا و رحمت است ، ولى براى ظالمان جز زیان و خسران نمى افزاید.

قرآن همان گونه كه مؤمنان را هدایت مى كند، بر فساد، انحراف و كفر ظالمان نیز مى افزاید. مثال قرآن در عالم طبیعت ، آب باران است . هرگاه باران در جایى كه گل مى روید، ببارد، گلهاى با طراوت و خوشبو بیشتر مى شوند؛ اما در محلى كه گیاهان سمى مى رویند، بارش باران باعث مى شود بیشتر سمى شوند. در جامعه آن روزگار نیز در سایه ظهور اسلام ، افراد عالى مقامى چون سلمان ، ابوذر، عمار، میثم تمار و سعید بن جبیر و... رشد كردند؛ همچنین كسانى كه شب عاشورا خطاب به امام حسین علیه السلام گفتند اگر هفتاد بار كشته شویم ، باز آرزو داریم در ركاب تو به شهادت برسیم .(5) اما از سوى دیگر، آن قساوتها و بى رحمیها نیز رشد كرد؛ به گونه اى كه كسانى پيدا شدند كه هدايت الاهى را زير پاى گذاشتند و از رحمت خدا روى گرداندند و در نهایت ، بر شقاوت و قساوتشان افزوده شد.

انقلاب اسلامى ایران نیز انسانهایى را پرورش داد كه در تاریخ اسلام كم نظیرند. داستان حنظله غسیل الملائكه در عصر پیامبر صلى الله علیه و اله ، پیوسته باعث اعجاب و شگفتى جوانان قبل از انقلاب مى شد. او از اصحاب جوان پیغمبر اكرم صلى الله علیه و اله بود كه روز پیش از جنگ احد عروسى كرد، و با اجازه پیامبر شبى را كنار همسرش گذراند و صبح روز بعد، در جنگ احد شركت كرد. او قبل از آنكه براى غسل جنابت فرصتى یابد، در جنگ به شهادت رسید. پیغمبر اكرم صلى الله علیه و اله درباره او فرمود: ملائكه را مى بینم كه از آسمان آب آورده اند و حنظله را غسل مى دهند به همین مناسبت ، وى حنظله غسیل الملائكه - یعنى كسى كه ملائكه او را غسل داده اند - نامیده شد.(6) در جریان انقلاب اسلامى ایران و طى دفاع مقدس ، مردم ایران جوانان بسیارى مانند حنظله را مشاهده كردند، و رزمندگانى كه آرزو مى كردند، جنازه آنان پیدا نشود.(7)

از سوى دیگر، در جریان انقلاب منافقان ملحدى تربیت شدند كه در شیطنت و نفاق نظیر آنان كمتر پیدا مى شود. این افراد در جامعه از موقعیت و احترام برخوردارند؛ زیرا آنان دستگاههاى تبلیغاتى قوى اى در اختیار دارند كه به مدد آن مطامع خویش را پى مى جویند؛ براى مثال ، ایشان غیرت را به نام خشونت محكوم ، و تساهل و تسامح را ترویج مى كنند. بدین ترتیب ، غیرت را از مردم مى گیرند تا كسى در مقابل هجمه هاى ناجوانمردانه به اساس اسلام اعتراض نكند؛ و اگر كسى اعتراض كرد، او را خشونت طلب مى خوانند و شخصیتش را به چالش مى كشند. این تاءثیر عامل اول ، یعنى تبلیغات است كه همچون عصر معاویه به طور كامل از آن استفاده مى كنند؛ همچنين از عامل دوم يعنى تطمیع با پول و پست و مقام براى تاءمين اهداف حزبى بهره مى برند، و پس از آن نیز نوبت به تهدید مخالفان با شیوه هایى گوناگون مى رسد.
---------------
1- مسعودى ، مروج الذهب ، ج 3، ص 41 و 42.
2- مسعودى ، مروج الذهب ، ج 3، ص 41 و 42.
3- مسعودى ، مروج الذهب ، ج 3، ص 41 و 42.
4- اسراء (17)، 82.
5- شیخ مفید، الارشاد، ج 2، ص 92.
6- ابن اثیر، اسد الغابة فى معرفة الصحابه ، ج 2، ص 59.
7- شیخ مصطفى ردانى پور كه طلبه اى اصفهانى بود، چند سال در جبهه شركت داشت تا به فرماندهى لشكر رسید. هنوز ازدواج نكرده بود. او گفت فقط آرزو دارم با دخترى سید ازدواج كنم . تا با فاطمه زهرا علیها السلام محرم شوم . او ده هزار تومان قرض كرد و با یك دختر سید ازدواج كرد. شیخ مصطفى بعد از چندین سال جنگ ، روز سوم عروسى به جبهه برگشت و به شهادت رسید. او از خدا خواسته بود كه جنازه اش پيدا نشود و در نهایت نيز به آرزويش رسيد.

طرح های «وهابیت» برایمکه

طرح های «وهابیت» برایمکه

طرح های «وهابیت» برای مکه











مقدس ترین شهر برای مسلمانان سراسر جهان به لطف خاندان آل سعود و تلاش وهابی ها با آسمان ها خراش ها و هتل های مجللی محصور شده که آن را بیشتر شبیه «لاس وگاس» کرده است.
به گزارش
شبکه اطلاع رسانی دانا، شهر مکه که مقدس ترین مکان برای مسلمانان در سراسر جهان است به لطف خاندان سعودی کم کم در حال تبدیل شدن به «لاس وگاس» استدر طول 10 ساله گذشته، شهر مقدس مکه در معرض تغییرات بسیار عظیم قرار گرفته است که در حال تغییر دادن نظر بسیاری از مسلمانان در سراسر جهان نسبت به این شهر است.مقامات سعودی به بهانه برآورده کردن نیازهای تعداد روزافزون زائرانی که هر سال برای سفر حج و زیارت خانه خدا به مکه می آیند،این شهر را با تعداد بی شماری از آسمان خراش ها،بازارهای خرید و هتل های مجلل محصور کرده اند.

برای آل سعود، مکه چشم اندازی به آینده است، کلان شهری که بر پایه های ثروت عظیم نفتی بنا شده و نشان دهنده غرور ملی آنهاست.این در حالی است که تعداد زیادی از شهروندان به وِیژه آنهایی که در دو شهر مقدس مکه و مدینه زندگی می کنند بهت زده و حیران هستند از اینکه میراث باستانی و اسلامی کشورشان در دام ساخت و سازهایی افتاده که مورد حمایت گسترده وهابی ها قرار دارد.مکه که زمانی پیامبر در آن درس برابری به مسلمانان می داد حالا تبدیل به مامنی برای ثروتمندان شده،جایی که کاپیتالیسم آشکار جای معنویت را گرفته است.

با این وجود بسیاری از مردم می ترسند در مورد نگرانی های خود در این باره آشکارا صحبت کنند که مبادا حرف نظر آنها انتقاد به سیاست های رسمی حکومت پادشاهی خاندان سعودی تلقی شود.همچنین به غیر از ایران و ترکیه،دیگر کشورهای اسلامی هم از ترس به هم خوردن روابط دیپلماتیک و اعمال محدودیت بر ویزای شهروندانی که می خواهند برای حج به عربستان سفر کنند،سکوت اختیار کرده اند.باستان شناسان غربی هم در این باره سکوت کرده اند از ترس اینکه چند مکانی هم که حق بازدید از آنها را دارند به روی آنها بسته شود.

  اما گروهی از باستان شناسان و تریخ دانان معروف عربستان اعتراض خود را نسبت به این فرآیند نشان داده اند زیرا معتقدند فرصت نجات مکان های تاریخی باقیمانده در این کشور خیلی زود از بین می رود.دکتر عرفان العلوی،مدیر اجرایی موسسه تحقیقاتی میراث اسلامی در این باره می گوید:هیچ کس جرات ندارد بلند شود و این خرابکاری فرهنگی را محکوم کند.وی می افزاید:ما تا کنون 400 تا 500 مکان اسلامی و تاریخی خود را از دست داده ایم.من فقط امیدوارم که خیلی طول نکشد تا همه چیز تغییر کند.سامی انگاوی،یک کارشناس مشهور عربستانی در معماری اسلامی که بسیار نگران تغییر چهره شهر مکه است در این باره می گوید:این یک تضاد علنی با ماهیت مذهبی شهر مکه و تقدس خانه خداست.وی خاطرنشان می کند که مکه و مدینه به لحاظ تاریخی و مذهبی تمام شده اند و در آنه هیچ چیزی جز آسمان خراش نمی بینید.
 
نگرانی اصلی دکتر علوی گسترش 690 میلیون پوندی مسجد النبی،مقدس ترین مکان اسلامی است که شامل کعبه نیز می شود.به چشم وهابی ها، مکان های تاریخی و مقدس تشویق کننده «شرک» یعنی گناه بت پرستی هستند و باید تخریب شوند.هنگامی که قبایل «السعود» در دهه 1920 وراد مکه شدند،اولین کاری که انجام دادند تخریب قبرستان هایی بود که بسیاری از شخصیت های مهم اسلامی در آنها دفن شده بودند. از آن به بعد تا کنون آنها به تخریب میراث عربستان مبادرت ورزیده اند.در میان مکان هایی که آل سعود اجازه داده اند در لیست میراث جهانی سازمان ملل قرار داشته باشد هیچ یک مرتبط با اسلام نیستند.
 
ساختمان هایی که کعبه را احاطه کرده اند، آخرین نمونه از اشتهای سیری ناپذیر حکومت پادشاهی سعودی ها برای از بین بردن میراث تاریخی و اسلامی در این کشور است.»برج ساعت» سلطنتی مکه با ارتفاع 1.972 فوت در اوایل سال جاری به عنوان بخشی از تلاش های گسترده برای گسترش آسان خراش ها افتتاح شد که شامل هتل های پنج ستاره برای مهمانان بسیار ثروتمند مکه است.در یک طرف مسجد النبی،خانه خدیجه،همسر پیامبر اکرم (ص) تخریب شده و در وضعیت نامعلومی قرار دارد.یکی دیگر از چیزهایی که در برنامه تخریب آل سعود قرار دارد ستون های داخل مسجد النبی است که نام یاران پیامبر بر روی آنها است،آنچه وهابی ها به شدت از آن متنفر هستند.
 
منبع:شبستان

کدام ذکرها را نباید ترک کرد؟

          کدام ذکرها را نباید ترک کرد؟


تنها عبادت و دستوری که خداوند رسما تاکید کرده که مبادا از آن غفلت کنید، ذکر است.

 از ویژگی‌ها و خصوصیات انسان مومن دائم الذکر بودن اوست آن هم نه تنها به زبان که در حین ذکر زبانی تفکر در این کلمات دارد و همواره خدا را در کنار خود و همراه خود می‌داند، لذا مراقب رفتار، کردار و گفتار خویش است.

واقعا ما به عنوان یک مسلمان روزانه چقدر در حین کار و فعالیت یا اصلا در خلوت خود ذکر می‌گوییم؟ چقدر سرگرمی ما ذکر گفتن و یاد خدا حتی در حال استراحت و یا در حین انجام کار روزمره است؟ با این که همه می‌دانیم خیر و اثرات مثبت فراوانی در آن وجود دارد.
پیامبر خدا(ص) در حدیث زیبایی فرمودند: "هر لحظه‏‌ای که بر فرزند آدم بگذرد و او در آن لحظه به یاد خدا نباشد، در روز رستاخیز برای آن لحظه افسوس می‌خورد1".
امام صادق(ع) نیز در این باره در حدیث قدسی از خداوند متعال فرمودند: " ای پسر آدم! در درون خود به یاد من باش، تا من نیز در جانم به یاد تو باشم؛ ای پسر آدم! در خلوت به یاد من باش تا در خلوت به یاد تو باشم؛ ای پسر آدم! در میان جمع مرا یاد کن، تا تو را در میان جمعی بهتر از جمع تو یاد کنم2".
امام صادق(ع) با تذکر به مومنانی که از ذکر یاد خدا غافل می‌شوند فرمودند: "گاه فردی از شیعیان ما کار خود را با بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم آغاز نمی‌کند و بدان سبب خدای او را به گرفتاری و امری ناخوشایند مبتلا می‌کند، تا او را به ذکر سپاس و ستایش خداوند تبارک و تعالی متنبه سازد3".
آن حضرت همچنین می‌فرمایند: "ذکر تسبیح فاطمه زهراء علیهاالسلام از جمله همان ذکر کثیر است که خداوند عز و جل فرموده است(و خدا را بسیار یاد کنید)4".
پیامبر اسلام(ص) نیز در باب اهمیت ذکر "سبحان الله" فرمودند: "هر که صد مرتبه سُبحانَ‏ اللَّه‏ بگوید، بهتر است از راندن صد شتر (که با خود به حج برد تا آنها را از برای خدا قربانی کن)5".

منابع احادیث:
1- کنز العمّال: 1819 منتخب میزان الحکمة: 214
2- بحار الأنوار: 93 / 158 / 31 منتخب میزان الحکمة: 214
3- نورالثقلین: 1 / 7 / 20 منتخب میزان الحکمة: 282
4- الکافی: 2 / 500 / 4 منتخب میزان الحکمة: 214
5- کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی. 

ماموریت فرشتگان   الهی چیست؟

ماموریت فرشتگان

 الهی چیست؟

ماموریت فرشتگان الهی چیست؟

یکى دیگر از رؤساى چهارگانه ملائکه «میکائیل» است. میکائیل به معناى عبیداللّه مى باشد. میکائیل موکل ارزاق موجودات بوده و اعوان و یارانى نیز در جمع عالم دارد.

، در باب تعداد فرشتگان الهى روایات متعددى در دست است که همگى آنها بر فراوانى تعداد فرشتگان دلالت دارند، به گونه اى که به هیچ وجه قابل مقایسه با تعداد انسان ها نیست؛ چنان که در روایتى از امام صادق علیه السلاممى خوانیم: هنگامى که از آن حضرت پرسیدند: آیا عدد فرشتگان بیشترند یا انسان ها؟ فرمود:....

ادامه نوشته

سه روحانی مشهور در زندان کمیته مشترک


کمتر کسی پیدا می‌شود که نام «موزه عبرت» را نشنیده باشد. ساختمانی که مخوف‌ترین زندان رژیم پهلوی بود و شاهد وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها علیه چهره‌های انقلابی به ویژه روحانیون بوده است.

به گزارش فارس،‌ سال‌های نه چندان دور مردم ایران برای رهایی از طوق طاغوت مبارزه‌ای را به رهبری مرجع عالیقدر آیت‌الله سیدروح‌الله موسوی الخمینی آغاز کردند و در این راه مقدس، متحمل سختی‌های زیادی شدند و سرانجام پس از سال‌ها مبارزه با استعانت از پروردگار و با عنایت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در بیست و دوم بهمن ماه سال 1357 توانستند نظام جمهوری اسلامی را به منصه ظهور برسانند.

در این میان روحانیت معزز همگام با مردم در لحظه لحظه شکل‌گیری انقلاب و حتی پس از آن حضوری فعال و پرنشاط داشتند و بی‌جهت نیست که در کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک شهربانی تهران که امروز از آن به عنوان «موزه عبرت» یاد می‌شود، نام آنان بر دیوار خودنمایی می‌کند و چشمان بازدیدکنندگان به اسامی روحانیون گره می‌خورد.

به مناسبت سی و پنجمین بهار شکوهمند انقلاب اسلامی در سلسله گزارش‌هایی به معرفی و بازخوانی فعالیت انقلابی روحانیت از دریچه موزه عبرت می‌پردازیم که بخش نخست آن در ادامه می‌آید:
*فعالیت‌های انقلابی آیت‌الله خامنه‌ای از مشهد و تهران تا ایرانشهر/ 7 مرتبه زندانی‌شدن توسط ساواک

آیت‌الله سیدعلی‌ خامنه‌ای در 12 خرداد 1342 و هنگامی که فقط 24 سال داشت، بر اثر تبلیغ و افشاگری علیه رژیم سفاک پهلوی دستگیر و زندانی شد. پس از آزادی، فعالیت‌های سیاسی و مذهبی خود را ادامه داد که به علت افشاگری علیه رفراندوم دروغین شاه و سیاست‌های آمریکایی رژیم پهلوی، بار دیگر در بهمن‌ماه سال 1342 در کرمان دستگیر و پس از انتقال به تهران در....
ادامه نوشته

ماجرای نماز بدون وضوی امام جماعت


ماجرای نماز بدون وضوی امام جماعت

حدود 20 سال پیش منزل ما خیابان 17 شهریور بود و ما برای نماز خواندن و مراسم عزاداری و جشنهای مذهبی به مسجدی که نزدیک منزلمان بود می رفتیم پیش نماز مسجد حاج آقایی بود بنام شیخ هادی که امور مسجد از قبیل نماز جماعت ، مراسم شبهای قدر ، نماز عید و جشن نیمه شعبان را برگزار میکرد اگر کسی می خواست دخترش را شوهر بدهد و یا برای پسرش زن بگیرد با شیخ هادی مشورت میکرد و در آخرهم شیخ خطبه عقد را جاری میکرد ، اگر کسی در محله فوت میکرد شیخ هادی برای او نماز میت می خواند و کارهای بسیاردیگر ...

یک روز من برای خواندن نماز مغرب و عشاء راهی مسجد شدم و برای گرفتن وضو به طبقه پائین که وضوخانه در آنجا واقع بود رفتم ، منتظر خالی شدن دستشویی بودم که در این هین، در یکی از دستشویی‌ها باز شد و شیخ هادی از آن بیرون آمد با هم سلام و علیک کردیم و شیخ.....


ادامه نوشته

عزاداری اخر صفر در مشهد(2)

 

 

 

 


عکسها دانلود شده از وبلاگ روستای اصفهک با مدیریت آقای علی فضلی


ادامه نوشته